Tuesday, January 19, 2010

Minyak pelincir satu-satunya pelindung enjin...


Saya baru sahaja membeli motosikal Honda Wave 125 dan menukar minyak 4T untuk kali pertama selepas habis 'pantang'. Adakah sesuai jika saya menggunakan minyak 4T shell VSX untuk motosikal saya? Bagaimana pula kesannya terhadap enjin dalam jangka masa panjang. Adakah kadar kilometer untuk menukarnya sama dengan minyak jenis mineral sepenuhnya?

Ingin tahu,
Kuala Lumpur.


Honda Wave 125 menggunakan piston bersalut molbdenum bagi meningkatkan lagi tahap kelancarannya dan penggunaan bahan ini meningkatkan hayat penukaran minyak pelincir dari 5,000 km kepada 6,000 km.

Seperti yang dihuraikan dalam jawapan bagi soalan satu, tahap pelinciran minyak pelincir menurun apabila melalui operasi enjin dan perlu ditukar apabila ia melepasi satu satu tahap yang boleh diterima pakai oleh enjin.

Penggunaan molbdenum meningkatkan daya ketahanan enjin dari segi mengurangkan geseran pada dinding piston dan ini menyumbang kepada kelancaran enjin dan juga mempertingkatkan lagi daya ketahanan enjin, jadi tahap pelinciran yang diperlukan dari minyak pelincir menurun.

Minyak pelincir bagi Honda Wave 125 ini boleh dipakai lebih lama. Penggunaan minyak Shell VSX separa sintetik adalah amat digalakkan kerana akan memberikan perlindungan yang lebih baik.

Tukar mengikut jadual iaitu setiap 6,000 km dan ia memberikan hasil yang diharapkan, kerana Shell VSX memberikan perlindungan maksimum dalam keadaan yang memerlukan.

Agak rugi jika kita cuba berjimat dengan penukaran minyak pelincir berikutan ia adalah satu satunya bahan perlindungan dalam enjin anda bagi mengelakkan kehausan melampau.

No comments:

Post a Comment